Tour door Malta en Gozo 30-09/01-10

7 oktober 2019 - Swieqi, Malta

Deze dagen ben ik samen met mijn moeder op pad geweest. We hebben een tour gehad door Malta, hierbij zijn we naar Valletta, Mosta en Mdina geweest. Hierna hebben we een tour gehad door het andere eiland Gozo. Door deze tour hebben we zoveel mooie plaatsen bezocht, maar ook veel informatie meegekregen.

Information about Malta (Valletta,Mosta):
- Valletta de hoofdstad is ontstaan nadat het gevecht was geweest tussen de Maltese en Turken.
- De eerste operatie werd uitgevoerd in de eerste wereldoorlog. Dit was dan ook een open hart operatie waarbij er een kogel werd verwijdert uit een soldaat zijn hart.
- In de tweede wereldoorlog 9 april 1942 waren veel mensen wezen schuilen in een grote en speciale kerk. Hier werd een bom op gegooid maar met veel geluk is deze niet ontploft.
- De eerste kerk werd gebouwd tussen 1833 en 1863, ze hebben er 30 jaar over gedaan.
- Vele oude basisscholen die niet meer gebruikt werden zijn nu musea geworden.
- Mosta is de oudste stad van Malta, al wel 800 jaar oud.

Information about Gozo:
- Er zijn 7 eilanden op Malta, waarvan er 3 bewoond zijn. 1= Malta 2=Gozo 3=Cominotto. Op Cominotto wonen in totaal drie mensen, dit is dan ook een gezin.
- Gozo is in het maltees Għawdex, dit spreek je uit als Audesh.
- In Gozo zijn 14 dorpen, 1 (hoofd)stad en 44 kerken.
- De bijen zijn een beschermd diersoort.
- Er zijn 3000+ actieve boeren op Gozo, hier word namelijk de meeste landbouw verbouwd omdat de grond hier vruchtbaarder is.
- Het is geen vulkaan eiland zo als de meeste mensen denken.
- Heel veel sieraden worden hier met de hand gemaakt, het zilver dat ze gebruiken moeten ze wel altijd inkopen.
- Victoria is de hoofdstad met ongeveer 5000 inwoners. De hoofdstad is vernoemd naar de koningin van 1887. Victoria bestaat uit twee delen, Rabat en Cittadella.

Natuurlijk zijn er ook mooie foto's gemaakt die te vinden zijn tussen mijn foto's.